دامکش چیست

در این مقاله ما می خواهیم با مفهوم دامکش و ضرورت داشتن دامکش آشنا شویم و این موضوع را بررسی کنیم که دامکش هوشمند برزین چه امکاناتی به شما می دهد. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

در این مقاله ما می خواهیم با مفهوم دامکش و ضرورت داشتن دامکش آشنا شویم و دامکش هوشمند برزین چه امکاناتی به شما می دهد. با گرفتن وزن های تک به تک دام ها ، دامداران می توانند تصمیمات دقیق تری در مورد اصلاح نژاد بگیرند از طریق زمان بندی، سهولت زایمان، انتخاب دام مناسب و بهبود سلامتی کلی دام و در نتیجه سود آوری دامپروری خود را به حداکثر برسانند.

البته اگر چه از قدیم با چشم و به راحتی وزن دام را به صورت تقریبی حدس می زدند اما چشم انسان می تواند دامدار را فریب دهد و همچنین با  این روش نمی توان در مدت زمان های کوتاه تغییرات وزن دام را بدرستی تشخیص داد و این مسئله می تواند در بلند مدت ، زیان های زیاد و یا جبران ناپذیر به دامدار وارد نماید.

بنابراین هر دامداری مستلزم داشتن یک دامکش می‌باشد تا بتواند رشد دام های خود را به صورت مستمر و دقیق مدیریت کند. دامکش یا ترازوی وزن کشی دام وسیله‌ای جهت توزین دقیق حیوانات بزرگ مانند گاو، گوسفند و اسب استفاده می‌شود.

چرا دامدار باید از دامکش استفاده کند؟

دامدار می تواند با استفاده از گرفتن وزن با دامکش از این موارد بهره ببرد:

  • - بهبود عملکرد باروری
  • - مدیریت موثر وزن 

 دامداران می توانند به راحتی میزان افزایش یا کاهش وزن ، دام ها را جداگانه کنترل کنند. این امکان را برای برنامه های تغذیه مناسب ، پیگیری دقیق تر هزینه ها فراهم می کند. 

  •  - کاهش هزینه های درمان و هدر رفتن داروها

داروها و محصولات کنترل انگل با توجه به وزن حیوان تجویز می شوند. وقتی با دامکش وزن بگیرید، می توانید با دوز دقیق تری از دارو، سلامت دام را به حداکثر برسانید، و ضایعات و هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌دهید. دوزهای آنتی بیوتیک با توجه به وزن بدن بسیار متفاوت است.

تجویز آنتی بیوتیک بدون گرفتن وزن دقیق دام، ممکن است کمتر از دوز مصرف شوند و باعث کاهش اثر آنتی بیوتیکی و پاسخ ضعیف در درمان شود. و این می تواند منجر به افزایش هزینه های درمان و زایمان به دلیل عود بیماری شود. از طرف دیگر، مصرف بیش از حد دارو می تواند باعث افزایش بقایای آنتی بیوتیک و هدر رفتن به دلیل استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک شود که در نتیجه منجر به افزایش هزینه‌های درمان می‌شود. 

  • - شناسایی به موقع دام بیمار و بررسی مسائل بهداشتی

مراقبت و آسایش حیوانات و همچنین سودآوری، به سلامت کلی دام‌ها بستگی دارد. و سلامت کلی وابسته به وزن دام می باشد و در نتیجه توزین بیشتر دام ها به دامداران کمک می کند تا به سرعت مسائل بهداشتی را مشخص کنند که بتوانند تا حد امکان از بیماری و پیشرفت آن و از دست دادن سود جلوگیری کنند.

تمام این دلایل بر اهمیت و لزوم استفاده از دامکش می باشد که البته دامکش ها می توانند در اندازه و قیمت های متفاوت باشند و یا دامکش ها می توانند هوشمند باشند. به طوریکه دامکش برزین نمونه ای از دامکش های مدرن و هوشمند می باشد که بر اساس نیازهای دامدار در شناسایی ، تفکیک ، سورت کردن و توزین طراحی شده است.

تمام این اعمال به صورت سیستمی و بدون دخالت انسان انجام می شود . جهت کسب اطلاعات و چگونگی کارکرد دامکش برزین تماس بگیرید.

 

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.