پلاک گوش دام

در این مقاله با اهمیت پلاک گوش دام (شماره گوش دام) و مفهوم شناسایی دام  آشنا می شویم.

همچنین تفاوت انواع پلاک گوش ویژوال و پلاک گوش رادیویی RFID را بررسی کرده و طریقه ی انتخاب پلاک دام مناسب و نکات مهم در نصب شماره گوش را توضیح می دهیم.

پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تگ‌ یا پلاک دام وسیله شناسایی متصل شده به دامی است که ما می‌خواهیم آنرا تشخیص دهیم. اما اینکه هر یک از این تگ ها دارای اشکال و ظواهر گوناگون و نیز دارای ویژیگی های فیزیکی متفاوتی هستند، این ضرورت را ایجاب می‌کند تا پلاک های دام را با بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

ضرورت شناسایی دام :

امروزه در دنیا برای شناسایی دام به صورت جداگانه و مدیریت بهتر گله، هر دام می بایست دارای یک شماره یکتا یا پلاک دام مخصوص به خود باشد. گرچه شاید از نظر بعضی دامداران، این روش مثل بریدگی گوش و یا خالکوبی بدن دام قابل اعتماد نیست، اما روشی سریع است و امکان شناسایی چشمی و الکترونیکی هر دام را فراهم می کند. پلاک دام برای اکثر دام ها به صورت پلاک گوش دام و برای برخی دام ها به صورت پابند دام و یا پلاک زیرپوستی (پلاک زیرجلدی) قابل استفاده هستند. در سالهای اخیربر اساس سیاست های کشورمان تمام دامداران دام سبک و دام سنگین می بایست دام های خود را مجهزبه شماره ملی کنند. شماره ملی دام به صورت شماره های 15 رقمی بر روی پلاکی بر روی گوش دام  مشخص می شود.

همان طور که ذکر شد برای شناسایی دام، شماره ملی دام را بر روی پلاک گوش بصورت لیزری و یا برجسته ثبت می کنند.

پلاک های گوش دام دارای دو مدل پلاک ویژوال یا بصری و پلاک الکترونیکی(رادیویی) یا همان پلاک RFID هستند که کارایی و قیمت متفاوتی دارند.

- پلاک گوش دام ویژوال یا پلاک بصری :

درپلاک گوش ویژوال شماره چاپ شده بر روی پلاک را فقط می توان با چشم خواند که معمولا برای خواندن شماره های ملی 15 رقمی این کار بدلیل کثیف شدن و یا کیفیت نامطلوب بعضی پلاک ها خواندن مشکل به نظر می رسد، البته قیمت این پلاک ها نسبت به پلاک های Rfid بسیار ارزانتر است.

- پلاک گوش دام رادیویی یا پلاک RFID :

پلاک های RFID علاوه بر اینکه می توان شماره دام مانند پلاک ویژوال را  بر روی سطح پلاک چاپ کرد و خواند، همچنین درون پلاک دام RFID تراشه یا چیپی وجود دارد که می تواند علاوه بر شماره دام، اطلاعات و رکوردهای مربوط به آن دام (زمان تولد، واکیسناسیون، زمان وزن کشی و...) را ذخیره کند. مهمترین مزیت این پلاک ها خواندن سریع و راحت شماره و اطلاعات دام با دستگاه پلاک خوان یا ریدر RFID می باشد.

- پلاک کوش دام ویژوال یا رادیویی را انتخاب کنیم؟

به عنوان مثال برای دام هایی که می توان به راحتی از فاصله نزدیک در دسترس قرار گیرند و مهار شوند می توان از پلاک گوش ویژوال یا همان پلاک گوش بصری استفاده کرد، همچنین برای دام های سنگین مثل گاو بهتر است از پلاک گوش الکترونیکی یا همان پلاک گوش  RFID آر اف آی دی استفاده کرد که نیاز نباشد دام را کاملا مهار کرد و یا خیلی نزدیک به دام شویم، گرچه می توان همچنان از پلاک گوش ویژوال هم استفاده کرد. پلاک های شناسایی دام از نظر شکل، اندازه، رنگ، مواد (فلز یا پلاستیک) و محل قرارگیری در گوش متفاوت هستند. انواعی از پلاک های دام در داخل گوش و برخی لبه گوش دام قرار می گیرند که هر کدام برای مواردی مناسب می باشند که باتوجه به این موارد اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود انتخاب پلاک گوش مناسب برای دام می باشد.

- چه مواردی را هنگام خرید پلاک گوش باید مورد توجه قرارد دهیم؟

قبل از استفاده از پلاک گوش ، از تولیدکنندگان نکاتی در مورد نحوه استفاده و جنس پلاک دام بخواهید، که رعایت این نکات باعث جلوگیری از عفونت گوش دام و انتخاب مناسب پلاک دام می شود، از جمله :

* پلاک در چه جهتی از گوش دام عبور کند

* انتخاب پنس یا آچار پلاک گوش مناسب جهت پلاک کوبی دام ها باید رعایت شود

* می توان از یک رنگ بندی مناسب پلاک گوش، جهت تفکیک ظاهری دام های خود استفاده کنید (از لحاظ جنسیت، سن، نژاد و غیره)

* حتما جنس پلاک را مورد توجه قرار دهید و از پلاک های بی کیفیت استفاده نکنید که باعث ریزش زیاد پلاک یا عفونت بیشتر در گوش دام شود

 

 

- خطاهای رایج که در هنگام نصب پلاک در باید نظر گرفته شود

* مهار کردن دام به صورت مناسب کار پلاک کردن دام را آسانتر می کند.

* پلاک گوش نباید نزدیک به سر دام نصب شود زیرا بافت گوش نزدیک به جمجمه، برای نصب پلاک زیادی ضخیم است و زخم ناشی از پلاک زنی دیرتر بهبود می یابد.

* پلاک هایی که در لبه ی بیرونی گوش دام نصب می شوند احتمال گیرکردن، ریزش پلاک، پاره شدن گوش دام بیشتر است، در نتیجه با توجه به محیط و دام این مسئله را باید مورد توجه قرار دهید.

* سن دام را برای پلاک زدن باید در نظر بگیرید چون بافت های گوش در سنین نوزادی دام به سرعت در حال رشد هستند.

* برای جلوگیری از عفونت، شماره گوش نباید نزدیک به سیاهرگ میان گوش دام نصب شود.

* پلاک کردن گوش درشرایط آلوده ، خیس، گرد و خاکی به احتمال زیاد باعث عفونت گوش و ریزش پلاک می شود.

 

اگر شما این نکات را رعایت کنید، سالانه درصد بسیار پایینی از پلاک ها از بین می روند.

در شرایطی که دام های خود را دائما شناسایی می کنید ، از چندین پلاک گوش استفاده کنید. می توان پلاک فلزی در یک گوش و یک پلاک پلاستیکی در گوش دیگر استفاده کرد. پلاک های فلزی کوچکتر هستند و می توانند میزان ماندگاری بالاتری داشته باشند اما خوانایی شماره روی آن کمتر است.

انواع مختلفی از پلاک گوش دام در جدول زیر آورده شده است :

پلاک گوش دام RFID
پلاک گوش الکترونیکی-پلاک دام RFID
پلاک گوش دام RFID
پلاک گوش الکترونیکی-پانچ شده
پلاک گوسفندی آدمک
پلاک گوسفندی مدل آدمک-نصب شده
پلاک گوسفندی مدل آدمک
میخ پلاک گوسفندی مدل آدمک
پلاک دام مدل سربسته
پلاک دام سربسته
پلاک دام مدل سربسته
میخ پلاک دام سربسته
پلاک دام مدل منحنی
پلاک گوش گوسفندی منحنی
پلاک دام مدل منحنی
میخ پلاک گوش گوسفندی منحنی
پلاک دام سکه ای
پلاک گوش سکه ای
پلاک دام سکه ای
پلاک گوش سکه ای
پلاک گوسفندی بزرگ
پلاک گوش گوسفندی بزرگ
پلاک گوسفندی بزرگ
میخ پلاک گوش گوسفندی بزرگ
پلاک پای گوسفند و بز
پلاک پای گوسفند و بز
پلاک پای گوسفند و بز
پلاک پای گوسفند و بز

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.